vrijdag 26 april 2013

Ervaring met prikpil - een jonge vrouw vertelt over haar ervaringen




OPROEP OM OP TE PASSEN VOOR DEPO-PROVERA (de prikpil)
Een nachtmerrie van pijn en gehandicapt zijn voor een gezonde jonge vrouw.
Deze brief die oorspronkelijk gepubliceerd werd in de John R. Lee, M.D. Medical Letter, is van een welsprekende jonge vrouw die we Julie B. zullen noemen en wiens leven in stukjes uiteen viel nadat ze een serie Depo-Provera-injecties voor anticonceptie had gekregen. Totdat ze naar een pientere chiropractor ging had ze geen idee waardoor haar symptomen veroorzaakt werden en de vele doktoren die ze bezocht wisten het ook niet, ondanks het feit dat rugpijn en huiduitslag bekende bijwerkingen zijn. Het veronderstelde gemak van dit medicijn lijkt vooral aantrekkelijk te zijn voor jonge vrouwen die snelle en gemakkelijke oplossingen zoeken. Ze denken dat het veilig is omdat hun dokter het voorschrijft. We nemen aan dat duizenden jonge vrouwen op deze manier lijden en we hopen dat de brief van Julie een waarschuwingssignaal zal zijn voor jongen vrouwen en hun ouders om ver uit de buurt  te blijven van dit verschrikkelijke medicijn.

Lieve Dr. Lee,
Ik schrijf dit om over mijn ervaringen te vertellen met Depo-Provera, de anticonceptie die per injectie wordt toegediend. Voordat ik Depo-Provera gebruikte was ik 26 jaar oud en lichamelijk heel fit zonder geschiedenis van welke medische problemen dan ook.
In Januari 1998 zocht ik naar een betrouwbare manier van anticonceptie. Omdat ik geen enkel type anticonceptiepil kon verdragen, begon ik injecties met Depo-Provera te nemen. Mijn dokter vertelde me dat het goed voor me zou werken omdat het geen oestrogeen bevat en ik zou niet meer menstrueren. Omdat ik gedurende vele jaren op hoog niveau aan wielrennen had gedaan, had ik sowieso bijna geen menstruele cyclus en het leek me niet zo slecht om helemaal geen menstruaties meer te hebben.
Dat was ongeveer alle informatie die ik kreeg over het spul. Ik dacht, geen probleem. Het zal niet heel veel anders zijn dan wat er nu al met me gebeurt.
Gedurende een paar maanden leek alles goed te gaan. Ik ervoer geen vreemde emotionele effecten zoals ik had ervaren toen ik de pil probeerde te gebruiken. Mijn stemmingen leken onaangetast. Ik dacht, “hé, dit is geweldig spul. Ik heb geen stemmingswisselingen rond de tijd van de menstruatie omdat ik helemaal geen menstruatie meer heb. Hoe gemakkelijk.”
Onverklaarbare rugpijn
In het midden van de zomer begon het me op te vallen dat mijn onderrug steeds heel erg moe voelde,iets wat ik nooit eerder had meegemaakt. Ik beweeg heel veel en sta veel op mijn voeten op mijn werk en tegen de tijd dat ik thuiskwam en in de keuken stond om eten klaar te maken had ik het gevoel dat er geen enkele comfortabele positie was voor mijn pelvis. Mijn onderrug voelde zo moe. Ik probeerde het te negeren.
Onverklaarbare huidproblemen
Tegelijkertijd ontwikkelde ik eczeemachtige huiduitslag. Tenslotte ging ik naar de dokter omdat ik mezelf er niet van kon weerhouden om te krabben. Ik krabde mezelf iedere nacht tot bloedens toe. De zweren bedekten mijn hoofd, nek en armen en het ergste was de uitslag op mijn beide oogleden en boven mijn lippen. Ik voelde me een monster. De dokter gaf me cortisoncrème en een bevochtiger op recept. Ik probeerde deze dingen een paar weken lang, maar ze hielpen niet het minste beetje tegen de jeuk of het rode schilferige uiterlijk van al de plekken.
Al die tijd nam ik iedere 13 weken Depo-Provera-injecties zonder ook maar de minste verdenking te hebben dat dit op de een of andere manier met mijn problemen in verband stond.
Begin November kreeg ik  het gevoel van pijnlijke spierkramp in mijn onderrug. Het voelde alsof er iets open moest barsten. In het verleden was, wanneer ik zoiets in mijn onderrug voelde, 30 minuten yoga voor mijn benen en rug genoeg geweest om het probleem op te lossen. Nu strekte ik iedere dag en probeerde alles wat ik wist om mijn rug in een gemakkelijkere positie te krijgen. Het hielp allemaal niets. Na een dag of tien dacht ik dat rennen mijn rug op zo zijn plaats zou kunnen krijgen. Tegen het einde van mijn run voelde mijn rug niet zo goed aan en tegen de tijd dat ik afgekoeld was wist ik dat ik grote problemen had. Ik kon niet eens rechtop staan. Ik kreeg een behandeling van een chiropractor en dat gaf wat verbetering, maar ik had zoveel pijn en voelde me zo zwak door het incident dat ik daarna bijna een week plat om mijn rug heb gelegen.
Mijn leven valt in stukjes uiteen
Daarna was het een waas van doktersvisites, bezoeken aan de chiropractor en de fysiotherapeut.  Het resultaat was dat mijn rug gewoon niet genas. Hij bleef bij het minste geringste uit zijn balans gaan. Ik bleef maar correcties ondergaan maar die waren niet blijvend. In deze periode was ik hier en daar uitgevallen op mijn werk en ging ik bijna iedere dag vroeg naar huis omdat mijn rug zo uitgeput was tegen de middag dat ik de rest van de dag en avond moest liggen. Uiteindelijk kon ik helemaal niet meer zitten. Ik moest een werkplaats voor mezelf opzetten waar ik staande kon werken. Ik was flink gehandicapt. Ik kon niets optillen dat zwaarder was dat 5 pond. Ik kon niet buigen. Ik kon zelfs niet op de bank liggen. Ik had een permanent bed voor mezelf op de grond gemaakt omdat ik daar de meeste tijd doorbracht. Mijn atletische inspanningen waren tot een abrupt einde gekomen. Ik was eraan gewend om 65 km per dag op mijn fiets te rijden of om 10 km te rennen. Ik kon nog niet naar mijn fiets kijken zonder te beven van de pijn. Ik was erg gehandicapt. Ik kon niet koken of schoonmaken en ik kon niet eens lopen om te oefenen zoveel pijn deed mijn rug. Ik nam enorme hoeveelheden ibuprofen om de ontstekingen naar beneden te krijgen. Ik gebruikte ijs. Ik gebruikte glucosaminesulfaat. Ik vermeed tarwe, melkproducten en maïproducten. Niets hielp lang. Naarmate de tijd verstreek werd mijn pijn niet eens beter als ik ging liggen. Hij deed de hele tijd pijn, wat ik ook deed, en iedere vorm van buigen, staan of bewegen bracht nog veel meer hevige pijn teweeg.
Een slimme chiropractor vindt de boosdoener
Ik ging tenslotte naar een chiropractor die me vertelde dat het absoluut noodzakelijk was voor me om te stoppen met Depo-Provera. Hij draaide er geen doekjes om. Hij was erg streng en sprak heel agressief over het onderwerp. Ik was verbluft. Ik kon niet begrijpen hoe anticonceptie ook maar iets te maken kon hebben met mijn rug. Hij zei dat de hormonen in Depo niet de vorm hebben van de hormonen die in het lichaam gemaakt worden. Het zijn synthetisch veranderde progestagenen, zodat de farmaceutische industrieën er patent op kunnen nemen en er zo veel geld aan kunnen verdienen, daar ze geen patent kunnen nemen op een substantie die in de natuur gevonden wordt.
Het probleem is dat, zelfs al binden deze hormonen aan de hormoonreceptoren, het lichaam ze ziet als vreemde substanties die verwijderd moeten worden. Het immuunsysteem maakt zodoende voortdurend overuren om de gemene vreemde substantie kwijt te raken. De bijnieren denken dat het continu een spoedsituatie is dus pompen ze voortdurend het hormoon cortisol naar buiten. De bijnieren raken zodoende al snel volledig uitgeput.
In de Chinese geneeskunde zitten de bijnieren op hetzelfde circuit als vijf van de spieren in de lage rug. Wanneer de bijnieren oververmoeid zijn heeft dit een negatief effect op die spieren van de lage rug. De chiropractor verlelde mij dat dat de reden was dat mijn rug niet beter werd omdat die spieren gewoonweg niet normaal functioneerden. In feite was er niets om mijn onderrug bij elkaar te houden en dat was precies zoals het voelde.
Ik begrijp eindelijk wat er gebeurd is
Nou, dat was een aardige schok voor me en heel wat om over na te denken. Hij zei me echter om hem niet klakkeloos te geloven maar er zelf eens wat over te gaan lezen. Hij adviseerde me uw boek, What Your Doctor May Not Tell You About Premenopause. te lezen. Ik heb het boek in een paar dagen verslonden en dacht dat het een zeer aannemelijke verklaring was. Het verklaarde ook mijn huidproblemen, mijn lage bloeddruk en duizeligheid, en ook de twee tanden die in het afgelopen jaar los waren gaan zitten.
Ik belde de apotheker om uit te vinden hoe lang het zou duren voordat Depo uit mijn lichaam zou zijn. Ze vertelde me dat Depo een halfwaardetijd heeft van 50 dagen. Na 1 injectie zijn er ongeveer 4 halfwaardetijden nodig  om het niet meer terug te vinden in het lichaam. Ze vertelde me dat het, 30 dagen na de injectie, een piekwaarde bereikt in het bloed en dat het daarna weer begint te dalen. Dat stukje informatie trok mijn aandacht.
Toen ik nadacht over de ergste problemen met mijn rug constateerde ik dat die allemaal ongeveer 30 dagen na de injectie hadden plaatsvonden. Nou, dat sloot het af voor me. Ik had er geen twijfels meer over of Depo- Provera aan de wortel van mijn problemen lag.
De genezing begint en ik begin mijn leven terug te krijgen
Ik ben nu 20 weken na mijn laatste(voor altijd) Depo-Provera-injectie. Ik ben van de ontstekingsremmers af. Ik kon 3 weken geleden weer een beetje zitten. Ik begin langzaam en voorzichtig weer op mijn fiets te rijden. Mij huid is weer normaal. Ik zal buikspieroefeningen moeten doen voor de rest van mijn leven om de permanente schade die aan mijn rug is ontstaan te helpen stabiliseren en ik gebruik progesteroncrème om mijn eigen hormonen weer aan de gang te krijgen
Het spijt me verschrikkelijk dat ik mezelf in mijn onwetendheid vergiftigd heb. Ik zou graag nog toe willen voegen dat, al pratende met andere vrouwen gedurende deze periode, er drie andere zeer jonge vrouwen dezelfde problemen of zelfs erger als ik hebben gekregen na één enkele injectie met Depo. Ik zou er ook de nadruk op willen leggen dat al deze vrouwen, inclusief ikzelf, veel te jong zijn om te lijden aan zulke rugproblemen zonder dat er een traumatisch ongeluk heeft plaatsgevonden.
Als ik, met het schrijven van dit relaas, maar één persoon het lijden dat ik heb gehad door Depo-Provera kan besparen, zal ik de tijd die ik genomen heb als zeer welbesteed beschouwen.
Met vriendelijke groeten,
Julie B.

Menopauze, alles wat je dokter je niet vertelt:
Natuurlijke progesteroncrème van dr. Lee 

Voor 1 tube klik hier: http://www.succesboeken.nl/?ISBN=9789079872006&PC=476178F4 

Voor 3 tubes klik hier: 
http://www.succesboeken.nl/?ISBN=9789079872007&PC=476178F4



Geen opmerkingen:

Een reactie posten