maandag 8 april 2013

Vaginale droogheid en hormonen





Vraag: Kunt u mij adviseren over atrofie van de vaginale huid?
Het maakt niet uit of ik natuurlijke progesteroncrème of oestriolcrème gebruik, die allebei helpen op korte termijn. Ik ervaar echter dat mijn borsten en buik opzwellen nadat ik een van de crèmes een paar dagen heb gebruikt, en tegen de tijd dat de zwelling weer terug is bij normaal, is het tijd om de crème weer te gaan gebruiken. Iedere oplossing of advies (misschien weet u iets dat minder zwelling veroorzaakt) is welkom, omdat ik me afvraag of de crèmes wel bij mijn lichaam passen. Wat me ook verontrust is dat, wanneer ik maar een beetje crëme in mijn vagina inbreng, dit zo snel elders in mijn lichaam een zwelling veroorzaakt.
Antwoord: Sommige vrouwen zijn erg gevoelig voor hormonen, dus de eerste vraag zou zijn, welke dosering gebruik je?
Veel dokters geloven ten onrechte dat, wanneer een hormoon wordt toegepast in de vagina, dit alleen op dat gebied  invloed heeft, maar in werkelijkheid kan het met het bloed door de rest van het lichaam reizen, in het bijzonder wanneer je hoge doseringen gebruikt. Vaginale crèmes komen ook in contact met de labia (schaamlippen), die zeker de hormonen snel naar het bloed transporteren en van daar naar de andere weefsels.
De borstzwelling kan veroorzaakt worden omdat de progesteron helpt je oestrogeenreceptoren te activeren en zodoende je oestrogeenspiegel verhogen. In dit geval heb je waarschijnlijk last van gezwollen en gevoelige borsten of het kan veroorzaakt worden door extreem hoge doseringen progesteron die, bij sommige vrouwen, gezwollen borsten en buik kunnen veroorzaken.

Progesteroncrème als lubricant
Sommige natuurlijke progesteroncrèmes kunnen fijne vaginale smeermiddelen zijn, maar er is slechts kloddertje ter grootte van een erwt voor nodig  om effectief te zijn. Dit komt neer op een crème 20 mg progesteron per kwart teaspoon crème bevat. Als je meer crème nodig hebt voor effectieve lubricatie, zoek dan een crème die minder progesteron bevat of mix het met een andere crème om het te verdunnen. Gebruik alleen “schone” crèmes die zo vrij mogelijk zijn van chemicaliën.
Hier is nog een aardig stukje info: ik heb over een aantal jaren uit een aantal betrouwbare bronnen gehoord dat, wanneer een vrouw gedurende de gemeenschap natuurlijk progesteron als een glijmiddel gebruikt, het de intensiteit van het orgasme van haar mannelijke partner kan verhogen.
Oestriol en vaginale droogheid 
De drie menselijke oestrogenen zijn oestradiol, oestron en oestriol. Je kunt deze ook bio-identieke oestrogenen noemen. Een van de meest algemene symptomen van oestrogeentekort is vaginale droogheid of atrofie, hetgeen gemeenschap pijnlijk kan maken.
Oestriol wordt in het bijzonder in Europa gebruikt in vaginale crème, waar het verkrijgbaar is onder de naam Ovestin. Research  heeft aangetoond dat oestriol niet dezelfde prolifererende werking op de cellen heeft als de andere oestrogenen. Er zou dus een kleiner risico moeten zijn op het ontstaan van hormoongerelateerde kankers zoals baarmoeder- en borstkanker. Een groot aantal studies heeft aangetoond dat oestriol zeer effectief is bij de behandeling van vaginale droogheid wanneer het vaginaal wordt toegepast. In Amerika kun je oestriolcrème kopen bij een bereidings apotheek. Dr Lee bevool slechts 0,5 mg oestriol  2x per week aan, maar veel vrouwen ontdekken dat de helft ook prima werkt.

Vermoeide bijnieren kunnen hormonale disbalans veroorzaken
Hormoonsupplementen kunnen ook borstzwelling veroorzaken wanneer de bijnieren vermoeid zijn en de regulatie van de bijnierhormonen van slag is. Dit brengt op zijn beurt weer de wijze waarop je lichaam de steroïde hormonen verwerkt van slag. Dit zijn oestrogeen, progesteron en testosteron. Wanneer stress een groot punt is in je leven, zou dit wel eens de onderliggende factor kunnen zijn van je hormonale disbalans.
Het is misschien goed om te overwegen speekseltesten te laten doen voor oestradiol, progesteron, testosteron en cortisol. Dit kan meer informatie geven over de vraag of je symptomen veroorzaakt worden door een hormonale disbalans. Wanneer je vermoedt dat chronische stress een factor kan zijn, is het misschien verstandig om ochtend- en avondcortisolspiegels te laten testen.



1 opmerking:

  1. Ik kan nog steeds niet geloven dat ik niet weet waar ik moet beginnen, mijn naam is Juan, ik ben 36 jaar oud ik kreeg de diagnose genitale herpesziekte, ik verloor alle hoop in het leven, maar net als alle andere zocht ik nog steeds naar een genezing zelfs op internet en daar ontmoet ik Dr. Ogala ik kon het eerst niet geloven maar ook mijn schok na enige toediening van zijn kruidengeneesmiddelen ik ben zo blij om te zeggen dat ik nu genezen ben ik moet dit wonderbaarlijke delen ervaring, dus ik zeg tegen alle anderen met genitale herpesziekten, neem voor een beter leven en een beter milieu contact op met Dr ogala via e-mail: ogalasolutiontemple@gmail.com je kunt ook bellen of WhatsApp +2348052394128

    BeantwoordenVerwijderen