zaterdag 23 maart 2013

Het levensverhaal van Didy van der Veer


Zoektocht naar genezing leidt tot levend voedsel
Als kind zat ik al niet goed in mijn vel. Ik was zeer beweeglijk en onrustig en kon mij daardoor niet goed concentreren. Verder was ik verlegen en angstig. Mijn moeder zei wel eens: "Jij moet maar terug naar de bakker om overgebakken te worden". In de puberteit werden mijn klachten erger. Vaak was ik neerslachtig en gestresst. Ik voelde me rot, eenzaam, depressief en verward. Ik had geen idee wat mij precies mankeerde. Op mijn negentiende kreeg ik van de huisarts tranquillizers. Hierdoor leefde ik in een roes. Al snel kon ik niet meer zonder. Een aantal jaren was ik gewoon verslaafd aan medicijnen. Toen ik dertig was, ging ik psychotherapie. Dit gaf geen verbetering. Iedere dag weer probeerde ik te overleven. Uiteindelijk raakte ik opgebrand. Toch had ik nog genoeg kracht om door te vechten en te zoeken naar de oorzaak. Mijn depressies waren zo hevig dat ik soms zelfmoordgedachten had. Toch nam ik geen antidepressiva. Op een dag las ik een artikel over de invloed van suiker op de gezondheid. Dit artikel boeide mij zo dat ik contact zocht met een diëtiste. Zij constateerde dat ik overgevoelig was voor suiker, zuivel en biogene aminen. Dit zijn bepaalde stoffen in voedsel die normaal geen kwaad kunnen, maar bij overgevoeligheid een ongewenste chemische reactie geven in het lichaam. De belangrijkste biogene aminen zijn: histamine, tyramine en serotonine. Verder bleek dat ik candida en hypoglykemie had. Ook leed ik aan chronische vermoeidheid (ME). Uit het boek Heden ik van Renate Dorresteijn putte ik troost
en kracht om mijn klachten te overwinnen. Door een streng dieet verminderden mijn klachten. Hierdoor raakte ik geïnteresseerd in voedingstherapie. Ik las er veel over. Ook volgde ik een aantal cursussen over voeding. Het belang van goede voedingcombinaties werd mij duidelijk. Tot dan toe at ik alles door elkaar: kaas, eieren, brood, vlees, aardappelen en zoetigheid. Door tijdens dezelfde maaltijd alleen voedingsmiddelen te eten die het spijsverteringsstelsel niet onnodig belasten, voelde ik me een stuk beter. Ik luisterde aandachtig naar de reacties van mijn lichaam. Hierdoor wist ik op welke voedingsstoffen ik goed reageerde en welke ik beter kon mijden. Toch bleef ik klachten houden. In het verhaal van een vrouw met coeliakie ofwel glutenintolerantie herkende ik mezelf. Gluten is een eiwit dat voorkomt in bijna alle granen. Als je overgevoelig hiervoor bent, kun je allerlei klachten krijgen. Nog diezelfde dag liet ik alle gluten uit mijn voeding. Ik was niet meer depressief en kreeg meer energie. Wel had ik last van bloedverlies uit de baarmoeder. Hierdoor ontstond een ijzertekort. Ik bezocht een lezing over levend voedsel. Dit is: fruit, groenten, kiemen, noten, pitten en zaden, in de natuurlijke vorm, dus ongekookt en ongebakken. Overtuigd van de kracht van levend voedsel, paste ik nog diezelfde dag mijn voedingspatroon rigoureus aan. De gaskraan draaide ik dicht, de oven zette ik bij het vuilnis en de pannen boven op de kast. Geen dag at ik meer gekookt voedsel. Heerlijke gerechten maakte ik: fruitmoes, rauwe soepen, salades, dressings en notensausjes. Verder dronk ik fruit- en groentesappen. Nadat ik twee dagen uitsluitend levend voedsel had gegeten, bleven de bloedingen uit. Binnen enkele weken was het ijzertekort voorbij. Mijn grootste inspiratiebron was de Deense arts Kirstine Nolfi. Bij haar werd borstkanker geconstateerd. Door een dieet van levend voedsel genas zij van haar ziekte. Hopelijk herkennen mensen zich hierin, schrijven zij wat vaker hun klachten toe aan verkeerde voeding en passen ze dus hun voedingspatroon aan.
LEVEND VOEDSEL IS MIJN BESTE MEDICIJN!
Didy van de Veer
LEVEND VOEDSEL
Wat is levend voedsel?
Levend voedsel is plantaardige voeding, die onbewerkt is. Dat wil zeggen dat er geen vuur aan te pas komt. Levend voedsel is: fruit, groenten, noten, pitten, zaden en kiemen, in de natuurlijke vorm. Deze voedingsmiddelen worden rauw bewerkt, zijn biologisch geteeld, dus vrij van pesticiden, hormonen, anti-biotica of andere schadelijke additieven. Door voeding te koken, bakken of wokken, gaat veel voedingswaarde verloren en worden voedingsvezels beschadigd. Bij levend voedsel blijven deze behouden.
Voedselintoleranties
Levend voedsel is vrij van dierlijke voeding, gluten, granen, lactose en geraffineerde suikers. Deze zijn voedingsmiddelen waarvoor mensen vaak een intolerantie kunnen hebben, zonder dat zij dit weten. Uit praktijkervaring is gebleken dat, als zij hun voedingspatroon aanpassen, veel klachten verdwijnen of verminderen. Alleen al door het weglaten van gluten, suiker en lactose kan verbetering ontstaan. Uit onderzoek blijkt dat de Nederlandse bevolking te weinig fruit en rauwkost eet. De meeste voeding wordt bewerkt. De Nederlandse voeding bestaat uit veel dierlijke eiwitten en granen, die bij overgevoeligheid een reactie kunnen geven. Levend voedsel is vrij van deze voedingsmiddelen.
Levend voedsel en ziekte
Steeds meer onderzoek wordt gedaan, om te kijken of ongezonde voeding invloed heeft op het ontstaan van ziektes. Praktijkervaring heeft ons geleerd dat ziekte vaak door de mond komt. Door een verkeerd voedingspatroon raken lichaam en geest uit balans, waardoor wij ziek kunnen worden. Momenteel is  men wereldwijd bezig met het levend voedsel ofwel rawfood principe. Ook wordt er wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de positieve invloed van levend voedsel op de gezondheid van de mens. Uit verhalen van veel mensen blijkt dat zij minder klachten en meer energie hebben. De meningen over levend voedsel zijn nog erg verdeeld.
Levend voedsel en intoleranties
Ondanks dat veel mensen aangeven zich beter te voelen bij levend voedsel, zijn er ook die toch wel klachten ondervinden, wanneer zij overgaan op het levend voedsel. Vaak veranderen zij hun voedingspatroon als er al ernstige klachten zijn, die artsen uit de reguliere geneeskunde niet kunnen verhelpen. Hun lichaam is dus al uit balans. Vaak kan er sprake zijn van voedselintoleranties. Daardoor is het afweersysteem verstoord en is er gebrek aan energie.
Ook in levend voedsel bevinden zich voedingsmiddelen, die rijk aan complexe eiwitten zijn zoals noten, pitten en zaden. Ook kiemen zijn eiwitrijk. Deze voedingsmiddelen worden veel gebruikt in de rawfood maaltijden. Als er sprake is van voedselintoleranties zoals voor de biogene aminen (dit zijn lichaamseigen stoffen zoals histamine, tyramine en serotonine) en je blijft complexe eiwitten eten, kun je last hebben van reacties. Hierdoor verzwakt het afweersysteem nog meer.
Als er sprake is van een glutenintolerantie, is de kwaliteit van onze slijmvliezen vaak slecht. De spijsvertering verloopt dan moeizaam en er kunnen darmproblemen ontstaan. Mensen hebben dan moeite met het verteren van levend voedsel, omdat hun spijsverteringskanaal niet in evenwicht is. Als je een intolerantie hebt voor de biogene aminen, kun je dus niet alle voedingsmiddelen eten, die bij het levend voedsel horen. Ook zijn er ook sommige fruit- en groentesoorten die biogene aminen bevatten zoals aardbeien, tomaat, spinazie,
avocado, banaan, ananas, grapefruit, pruim, citrusvruchten, kiwi.
Overgang van bewerkte voeding naar levend voedsel
Als je van plan bent om jouw voedingspatroon te wijzigen, is het raadzaam niet in een keer over te gaan van alles eten naar levend voedsel. Je kunt last krijgen van ernstige zuiveringsreacties, omdat het lichaam zich ontdoet van gifstoffen. Verstandig is het om bijvoorbeeld eerst vegetarische of veganistische, biologische voeding te eten, die vrij is van additieven. Aan iedere maaltijd voeg je een rauwkostschotel  toe. Daarbij eet je meer fruit en groenten in plaats van dierlijke voeding zoals vlees, vis, eieren, zuivel en plantaardige voeding zoals granen, sojaproducten en noten. In plaats van thee en koffie kun je een glas versgeperste groentesap drinken of een heerlijke biologische appel eten.
Nog wat tips
Probeer de overgang van alles eten naar levend voedsel stapsgewijs te laten verlopen, zodat het lichaam kan wennen aan de verandering. Kijk eerst of er sprake is van voedselintoleranties. Is dit zo, vermijd dan die voedingsmiddelen die de reactie uitlokken. Het zijn vooral de complexe eiwitten, die een overgevoeligheidsreactie geven. Als je noten, pitten en zaden wilt eten, is het belangrijk deze in de rauwe vorm te kopen (Natuurwinkel) en te laten weken gedurende een nacht. Vervolgens deze te bewerken in een saus, in combinatie met verse groene kruiden. Als er een intolerantie voor de biogene aminen is, kun je beter de complexe eiwitten vermijden. In plaats van deze kun je groenten eten. Het is beter groenten rauw te eten, stomen of wokken dan te koken, bakken of frituren. Let altijd goed op de reacties van het lichaam, ook als je levend voedsel eet. In het Nieuw Leven receptenboekje vind je recepten van plantaardige gerechten, die vrij zijn van gluten, lactose, additieven en arm aan biogene aminen. Voor meer informatie verwijs ik je naar de website.
...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten