vrijdag 27 juli 2012

Progesteron bij hersenletsel


Deze week kwam mijn dochter thuis met het verhaal over een jonge vrouw in haar kennissenkring die een auto-ongeluk had gehad. Ze zou waarschijnlijk ernstige hersenletsel hebben opgelopen, maar het was nog te vroeg om daar iets over te zeggen. Het meisje werd in coma gehouden en een stuk van haar schedel was gelicht om de druk in de schedel te verlichten.
Ik herinnerde me dat ik ooit eens gelezen had dat Dr. John R. Lee eens gezegd dat hij zich helemaal met progesteron zou laten insmeren in geval van hersenletsel (voor zover hij dat dan nog zou kunnen zeggen uiteraard). Ik ben meteen het internet opgegaan en ben op zoek gegaan naar "progesterone brain damage". In het Nederlands is immers niet veel te vinden. Daar vond ik veel informatie over testen die gedaan zijn met progesteron bij hersenletsel.
De meesten hebben progesteron intra veneus toegediend binnen korte tijd na het ongeluk, maar er werd ook gewerkt met injecties met 1 mg progesteron per kg lichaamsgewicht. Aan gezien progesteron niet gevaarlijk is zou ik zelfs, in geval van nood, overgaan tot het smeren van bio-identieke progesteroncreme. De kans is natuurlijk groot dat de artsen niet gaan meewerken wanneer je deze optie aan zou kaarten en je zou dit toch graag doen voor je geliefde of familielid.
Het is gebleken dat progesteron helpt de zwelling die optreedt binnen de schedel te verminderen, dat er minder kans op overlijden is en dat de slachtoffers beter herstellen na het ongeluk.
Progesteron wordt gezien als een "seks-steroïde", maar het is ook een neurosteroïde dat beschermende eigenschappen heeft voor menselijke weefsels. Het is natuurlijk aanwezig in de hersenen van mannen en vrouwen in kleine maar meetbare hoeveelheden. Laboratoriumonderzoeken suggereren dat progesteron kritisch is voor de normale ontwikkeling van neuronen in de hersenen en dat het beschermende effecten heeft op beschadigd hersenweefsel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten